Categorie ondernemers

Dit zijn de genomineerden

Alexandra Groot

Freelance musici verdienen weinig. Zo kwam Alexandra op het idee voor ArtRoom, een soort Airbnb voor huiskamerconcerten. Ze koppelt professionele muzikanten aan mensen die het leuk vinden om een avond een liveband over de vloer te krijgen. De website ging eind juni live en er zijn al bijna tachtig artiesten aangesloten.

Bas en Jordi

Steeds meer ouderen zijn eenzaam, merkten Jordi en Bas. Daarom begonnen ze een dienst waarmee ouderen jongeren kunnen inhuren voor allerlei klusjes. Dat kunnen huishoudelijke klusjes zijn, maar bijvoorbeeld ook computerles. Dat is win-win, want ouderen en jongeren hebben zo iets aan elkaar. Vooralsnog werken ze vooral in Zeeland maar ze willen graag in het hele land actief worden.

Charlotte en Fleur

Tweelingzussen Charlotte en Fleur Melkert richtten afgelopen jaar het bedrijf Equalture op, waarmee zij een screening- en matchingtool leveren voor het werven en selecteren van personeel. De zussen willen sollicitanten een eerlijke kans op passend werk geven. Dit doen ze door zoveel mogelijk data over de kandidaat te verzamelen. Het bedrijf is een succes, hun team telt al zes mensen.

Danya Weevers

De Hengelose modeontwerpster Danya Weevers wilde afgelopen zomer zo graag met haar collectie duurzame mode naar de Berlijn Fashion Week dat ze een succesvolle crowdfundingsactie begon. gestart. Ze maakt haar mode van duurzame stoffen. Daarnaast is ze ook nog politiek actief voor Groen Links in Hengelo.

Dmitry Pekov

Het is Dmitry’s missie om iedereen aan de thee te krijgen. Wat begon als schoolproject is nu zijn eigen bedrijf. Dmitry is geboren in Rusland en van zijn Russische Peetoom kreeg hij een pakketje losse Chinese thee. ‘Ik rook eraan, proefde het en dacht: wow, dit smaakt amazing!’ Zo kwam hij op het idee voor de verkoop van losse thee.

Erik, Ashkan en Stefan

Veel sportkleding is gemaakt van polyester. Slecht voor het milieu, want telkens als je polyester wast, komen er microplastics in het water terecht. Het merk Iron Roots bestaat daarom uit sportkleding van hennep en eucalyptus, dus zonder microplastics.

Fabienne Overbeek

Fabiënne verkoopt groeikaarten, hiermee kan je geschreven wensen letterlijk laten uitgroeien, hoe werkt dat? In het papier van de kaarten zijn kleine zaadjes verwerkt die ontkiemen in bloemen of kruiden. Daarnaast wordt een deel van de omzet gebruikt voor het vervullen van bijzondere wensen. Zo geef je niet alleen de ontvanger van de kaart een geluksmomentje maar draag je ook bij aan het vervullen van mooie en duurzame geluksmomentjes voor anderen.

Felix van der Gun

Terwijl zijn leeftijdsgenoten aan de bar of op de dansvloer staan, staat Felix uit Wapse op een feest liever achter de schermen. Met zijn bedrijf FEE-entertainment organiseerde hij in twee jaar tijd vele clubfeesten. In augustus zette hij voor het eerst het Meppel Outdoor Festival op met MEB-Events, waar vijfduizend mensen op afkwamen. Felix weet wel hoe je een feestje moet bouwen.

Graciëlla van Vliet

Als iemand overlijdt laat hij of zij vaak een wirwar van abonnementen en accounts achter. Graciëlla begon daarom Closure in 2017, samen met Chantal van der Velde (29). Closure is een dienst waarmee nabestaanden in één keer alle abonnementen, contracten en (social media-)accounts kunnen opzeggen nadat iemand is overleden. Inmiddels hebben ze tien werknemers.

Jari Hazelebach

De ouders van Jari zijn beide doof. Zo kwam hij op het idee om doven en slechthorenden te helpen gemakkelijk te communiceren. Hij bedacht Speaksee: een app waarmee hardware omgezet wordt in tekst, zodat mensen kunnen lezen wat er wordt gezegd. Jari haalde geld op via crowdfunding. Hij begon in 2017 en werkt nu in een team met zeven mensen.

Jip Maathuis

Jip Maathuis heeft al een lange historie als ondernemer. Toen hij 9 was begon hij met de verkoop van chocoladeletters, 1 euro per letter ging naar WarChild. Inmiddels is hij de baas bij Brandsfit, dat sponsors koppelt aan sportclubs en zo jeugdteams gratis sporttenues bezorgt. Hij heeft inmiddels een team aan mensen in dienst en heeft zijn eerste miljoen binnen.

Laura Besseling

Meubelmaakster Laura Besseling maakte furore met haar zogenaamde engelenkast. Dat is een slank kersenhouten kastje, bedoeld om spullen in te plaatsen die herinneren aan een overleden persoon. De inspiratie vond zij in de dood van een jeugdvriend. Met haar ontwerp won ze afgelopen jaar tal van internationale prijzen.

Lisa Konno

Modeontwerpster Lisa Konno streeft naar duurzaamheid. Ze maakt mode tegen kledingverspilling van oude textiel. Met haar presentaties en collecties wil ze een modieus alternatief bieden voor duurzame kleding en bewustwording over de slechte omstandigheden in de mode industrie creëren. Ze heeft met haar eigen label inmiddels twee keer op de Amsterdam Fashion Week gestaan.

Marjolein Lubbers

Marjolein stortte zich samen met haar vriend Vishnu Dalloesingh (28) op de bagagemarkt. Zij verbinden mensen met ruimte in hun huis aan toeristen die nog van hun laatste vakantiedag willen genieten. Reizigers die hun bagage willen droppen kunnen via de app een plekje bij iemand thuis huren om hun spullen te stallen.

Marnix, Lex, Luke en Marijn

Deze vier vrienden zijn gek op motoren en brommers. Ze merken dat er niet echt een handelsplek op internet bestond alleen voor tweewielers. En daarom zijn ze Nextwheel begonnen, een soort marktplaats speciaal voor fietsen, motoren en brommers.

Matthijs Otterloo

Matthijs is actief op het gebied van softwareontwikkeling en werkt als freelance softwareontwikkelaar voor bedrijven over de hele wereld. Hij werd afgelopen jaren uitgenodigd op grote conferenties. Sinds afgelopen jaar richt hij zich op de Instagram-markt om het commerciële bereik van gebruikers te vergroten.

Melissa Marcella en Noor

De twee zussen en hun vriendin willen het vinden van duurzame kleding makkelijker maken en besloten een site te maken waar kledingmerken te vinden zijn die kleding maken met respect voor mens, dier en milieu. Ze hebben inmiddels al 530 merken verzameld en hun site wordt druk bezocht.

Naim Abed

Van iets negatiefs iets positiefs maken: daar is Naïm (14) een kei in. Ondanks dat hij lijdt aan de ziekte van Lyme richtte hij zijn eigen kledinglijn en webshop Lymiez op. Dankzij Lymiez kan Naïm zelf zijn behandelingen betalen. Maar de webshop is er ook om bewustzijn te creëren over de gevolgen van de ziekte van Lyme. Naïm’s motto ‘Overcome and improve’ staat dikgedrukt op de T-shirts in zijn kledinglijn.

Nilab Yonousi

Nilab vluchtte vanuit Afghanistan naar Nederland toen ze vijf jaar was. Inmiddels adviseert ze wereldmerken over ondernemerschap diversiteit & inclusie en het boeien & binden van talent. Daarnaast is ze als de jongste en enige met een etnische achtergrond ambassadeur van het Erasmus Centre for Entrepreneurship.

Patrick Fliers

Patrick houdt erg van luxe auto’s en schepen en maakte er dit jaar zijn werk van. Hij verhuurt zichzelf als schipper in zijn eigen luxe motorboot, de Hermes Speedster. Niet zomaar een bootje, maar een exclusieve motorboot van ruim een ton. Hij wist zelf financiers te vinden om zijn onderneming te starten.

Remco Mensinck

Remco begon een eigen insectenkwekerij van 1500 m2 in een oude varkensboerderij in Brabant. Zo wil hij bijdragen aan duurzame producten. De insecten worden verwerkt in veevoer of in producten voor menselijke consumptie. Hij hoopt nog dit jaar duizend tot 1500 kilo melwormen per week af te leveren.

Rosalie de Graaf

Schilderen op een doek, een leren jas of enorme muur. Rosalie uit Doesburg is er hartstikke druk mee. Afgelopen jaar stopte ze met haar opleiding geneeskunde om fulltime aan het werk te gaan als kunstenares. Ze maakt zeer realistische werken, een portret van een kussende Donald Trump en Vladimir Poetin haalde daarmeee de Amerikaanse media.

Teun Verschuren

Voor vrijgezellenfeestjes, kinderfeestjes of teamuitjes kun je bij Teun terecht. Hij heeft een eigen verhuurbedrijf voor feesten en via hem kun je bijvoorbeeld bubblebal, lasergamen of dart-voetbal spelen. Hij wil dat iedereen van vijf tot 65 jaar die iets te vieren heeft bij hem terecht kan. Zijn spullen koopt hij goedkoop in China en zo kan hij de feestjes betaalbaar houden.

Thijs Offermeijer

Van profvoetballers tot Temptation Island-verleiders. Overal duikt de kleding van Malelions van de jonge mode-ondernemer Thijs Offermeijer op. Maandelijks gaan er duizenden shirts van Malelions over de toonbank. Inclusief shorts, hoodies, zwembroeken en petten brengt Thijs 118 verschillende producten aan de man. Bekende Nederlanders als rapper Snelle en voetballers van PSV dragen zijn shirt..

Tom Dullens

Tom ontwikkelde een eigen kledinglijn met T-shirts van gerecycled plastic. Een vakantie in Zuid-Frankrijk bracht hem op dat idee. ‘Er lag daar zóveel plastic op het strand en in zee. Ik maakte me zorgen over de troep die ik tijdens het surfen tegenkwam. Mijn vroegere buurman, die zelf een onderneming in duurzame tuinmeubels heeft, hielp me het idee voor een duurzame kledinglijn verder uit te werken. Ik wil jongeren laten nadenken over wat ze dragen.’